Rock-'n-roll, sex en drugs vind je in Leiden niet veel. Deze stad brengt ministers en geen megasterren voort. Op het Rapenburg zie je nooit gillende groupies maar loop je koormeisjes tegen het lijf. In de sixties is er vast wel eens een jointje in het Van der Werfpark gerookt, maar daarna dronk men er alleen nog campus-cappuccino tegenover de Faculteit der Rechtsgeleerdheid.
Gelukkig hebben we in Leiden wel Gebr. de Nobel. Hier treden De Dijk, Waylon, Doe Maar, Kim Wilde en Grandmaster Flash op. Van jazz tot punk en van reggae tot hiphop: Gebr. de Nobel is meest sexy plek van Leiden. Een sexy plek verdient een sexy website. En die mocht Est bouwen.
Doodsimpel en loeilevend
Op de website van van Gebr. de Nobel moet je kunnen zien wat er aan rock en roll naar stad komt en moet je gemakkelijk kaartjes kunnen kopen. Doodsimpel.
Het bedrijfsvoering van Gebr. de Nobel is daarentegen een loeilevende logistieke organisatie. Hoe laat treedt welke artiest in welke zaal op? Welke kleedkamers horen daarbij? Neemt de artiest van dienst genoegen met een colaatje moeten er schaaltjes met blauwe Smarties en Beierse aardbeienlikeur in halve literpullen klaargezet worden? Welke PA wordt wanneer welk podium op gehesen en op welk uur weer ingepakt? Om deze logistiek te managen gebruikt Gebr. de Nobel software van Yesplan.
Tot voor kort was ook het vullen van het programma op de website een stevige logistieke operatie. Dat is nu verleden tijd: de website haalt de programmagegevens uit Yesplan. Yesplan levert ook gegevens aan Ticketmaster, het kaartverkoopsysteem waarmee je via de website kaartjes koopt. Om eerlijk te zijn, viel de klus voor Est dus wel mee. We moesten even helder nadenken en gewoon precies uitvoeren. We koppelden Yesplan en Ticketmaster aan een website die verder zelf niet zoveel hoefde te kunnen. Behalve mooi zijn dan.
Dance-chickies en gabbergasten
Onze trots zit hem in het design. De site is stoer en industrieel, de metaalhandel van de familie De Nobel van weleer voel je in de achtergrond. Hij is hip voor dance-chickies en gabbergasten maar ook voor jazzfreaks en rock-a-billies. Je kunt er vette rappers naast idealistische singer-songwriters zetten en als bands geen goed beeldmateriaal hebben, verpest dat niet de site. We ontwikkelden een prettig schurend kleurpalet. We morrelden aan het logo. Alles wat geanimeerd kon worden, voorzagen we van inlaad- en interactieanimatie. Toen we klaar waren, duwden we het hele ontwerp schots en scheef. Onwijs sexy scheef. Al zeggen we het zelf.