Groei & Bloei is het tijdschrift dat onze moeders en hun vriendinnen lezen, dachten we hier altijd. Maar het blijkt het lijfblad te zijn van een grote vereniging van tuiniervrienden met onderafdelingen en eigen besturen. En met niet minder dan vijf verschillende websites. We maakten één bloeiende lotus van al die webstekjes.

ExpressionEngine

Bij Groei & Bloei houden ze van tuinieren. Hun boodschap: tuinieren is gaaf en we willen dat meer mensen plezier beleven aan hun tuin. In de loop van de jaren waren er verschillende websites neergezet, die allemaal onafhankelijk van elkaar werden onderhouden. Toen de websitebouwer ermee stopte, ging Groei & Bloei op zoek een nieuwe partij die overweg kon met het cms van de websites: ExpressionEngine.

Liefde en aandacht

De sites waren met veel liefde en aandacht geplant, maar responsive werkte het niet helemaal lekker. Met het steeds verder toenemende sitebezoek via smartphones en tablets enerzijds, en de dalende verkoop van desktop computers en laptops anderzijds, is dat geen overbodige luxe. Ook aan het onderhoud zaten wat haken en ogen. Zo was het doorvoeren van een update bepaald geen sine cure.

Strategie

Tijd voor een ingrijpende professionaliseringsslag, vonden we. We stelden lastige vragen als: wat is je businessmodel? Waar wil je naartoe? Wat levert jullie nou het meest op? Bij ieder aspect vroegen we: in hoeverre draagt dit bij aan het doel van ledenwerving en -behoud en daarmee meer tuinplezier? Lastige vragen zonder meer, maar wel belangrijk. Die vragen maakten duidelijk waar Groei & Bloei heen wilde en wat we online nu probeerden te bereiken. En minstens zo belangrijk: het creëerde wederzijds vertrouwen.

Snoeien doet bloeien

Met de online strategie helder op het vizier konden we naar de websites kijken. De strategie maakte heldere keuzes mogelijk, maar het betekende ook zaken uitfaseren en goed onderbrengen. Snoeien doet bloeien, heet dat in tuinland. De verschillende webstekjes worden één ontluikende lotus: Groei & Bloei Online. Er is een fleurig responsive jasje dat van ieder scherm afknalt, smartphone, tablet of anderszins. Ten slotte hebben we de backend up-to- date gemaakt en gestroomlijnd, zodat onderhoud een stuk eenvoudiger wordt.

Zomerklaar

Of we nu klaar zijn? Het is net als met een tuin: die is ook nooit helemaal af. Ongoing, noemen we dat met stoer businessjargon. Maar zomerklaar, dat is ‘ie zeker.

Bekijk volgende case

Veiligheidsregio Noord Holland Noord

Ook brandweermannen en ambulancebroeders zijn digital

bekijk case
Volgende